tisdag 7 juli 2009

Valnötsbröd

Hittade ett recept i Hemmets veckotidning på ett Valnötsbröd, jag var bara tvungen att testa... och det blev faktiskt mycket bra, och gott! :)

Här kommer receptet.

Ingredienser


5 dl naturell yogurt
50g jäst
2½ dl valnötter
3 msk olivolja
2 tsk salt
ca 1 liter rågsikt

Gör såhär:

1. Ljumma yogurten till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke, häll yogurten över. Rör tills jästen är löst. Grovhacka valnötterna och rör ner i yogurtblandningen. Tillsätt olivolja och salt.
2. Arbeta in mjölet. Bearbeta degen 7- 8 min. Låt jäsa under bakduk i 45 min. Forma degen på lätt mjölat bakbord till en limpa och lyft över den i en smord 2- liters bakform. Låt jäsa under bakduk i 20 min.
3. Placera formen mitt i ugnen. Grädda brödet i 10 min. Sänk värmen från 250 till 200 grader och grädda i ytterligare 30 min.

Valnötsbröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar